Projectonderwijs betekent leren door te doen. Geen losse vakken, maar betekenisvolle projecten die aansluiten bij de echte wereld. Leerlingen onderzoeken, ontwerpen, presenteren en reflecteren.
Zo ontwikkelen zij 21e-eeuwse vaardigheden als samenwerken, kritisch denken en probleemoplossend vermogen – en bovenal: eigenaarschap over hun eigen leerproces.
Met het MAIUS leerdoelvolgsysteem wordt persoonlijke groei zichtbaar en betekenisvol. Het helpt leerlingen overzicht te houden, richting te vinden en gemotiveerd te blijven.
Docenten krijgen bovendien inzicht in talenten en uitdagingen, zodat begeleiding gericht en effectief kan zijn.
Het MAIUS team ondersteunt scholen en docenten bij de implementatie van eigentijds onderwijs. Of het nu gaat om projectonderwijs, klassikaal leren of hybride vormen – wij maken groei duurzaam en haalbaar.
Samen zorgen we voor een leeromgeving waarin iedere leerling tot bloei komt.
In 2007 volgde de Limburgse pers projecten bij college Rolduc (Kerkrade) waarin leerdoelen werden behaald door vakoverstijgende projecten.
Met Maius voorkwam het team onbedoelde overlap tussen projecten en borgde het de aansluiting op curriculumleerdoelen.
Het project Climate Control Chamber liet zien hoe studenten van Zuyd Hogeschool leerlingen begeleidden en zélf hun leerdoelen behaalden.
Spring High (Amsterdam) startte in 2016 als tienerschool en groeide naar 350+ leerlingen. Eigenaarschap, coaching en passend aanbod staan centraal.
De ‘overgang’ gebeurt per leerdoel: naadloos richting mavo, havo of vwo. SLO maakte er meerdere reportages over.
De rol van Maius komt terug in diverse accreditatie- en onderzoeksverslagen, zoals dit rapport: Samen leren en innoveren (PDF) .
Maius ondersteunt zowel het volgen van voortgang per leerdoel als het in kaart brengen van het onderwijsaanbod.
HBO-opleidingen (o.a. Zuyd, Fontys, HAN, Hanze, HvA) zetten Maius in voor efficiëntie, accreditaties en onderwijsinnovatie.
“... kijkt hij met enige jaloezie naar MAIUS – een leerlingvolgsysteem waarbij leerlingen zelf zien hoeveel procent ze beheersen ...”
Lees het hele schoolportret door Rob van der Poel , stichting Nivoz.
“... jaloezie naar MAIUS – een leerlingvolgsysteem waarbij leerlingen zelf zien hoeveel procent ze beheersen ...” (Nivoz, schoolportret).
Lees het volledige portret op Nivoz voor de context en werkwijze van Spring High.
Tijdens de landelijke Raspberry Pi Competitie van PA Consulting krijgen informaticateams de kans om hun talenten te presenteren. Van scholen die de Maius aanpak gebruiken, bereikten in 2024 twee teams de finale; in 2025 waren dat er zelfs drie.
“... omschakelen naar projectonderwijs zonder methoden vroeg om een nieuw houvast ...”
In de Onderwijstrilogie van Kim Castenmiller komt de rol van MAIUS aan bod (2025).
Scholen in het voortgezet onderwijs organiseren hun projectonderwijs steeds beter—of het nu gaat om een specifiek vak, zoals Informatica, of om het hele curriculum. De scholen hierboven tonen hoe zij met MAIUS praktijkgericht werken en leerlingen eigenaarschap geven.
Tip: klik hier om de kaart om te draaien.